11 oktober 2010

Maandag

Het bloggen zit er nog niet helemaal in..... Dat zit zo: Maandagavond, alvast peinzend over de volgende dag; dinsdag. Dat betekent morgen weer bètaPAL bijeenkomst. Leuk, o hè even in de reader kijken of er nog iets moet gebeuren. O, ja! Een blog schrijven. Uh, waarover... Donderdag was ik op mijn school. Wat heb ik toen ook al weer gedaan? Dat weet ik niet meer zo goed, maar het is een mooie gelegenheid om wat over mijzelf en de school te vertellen.
Ik ben bètaPAL scheikunde op een middelbare school in omgeving Utrecht. Ik houd me eigenlijk alleen bezig met de bovenbouw (al hebben de leerlingen ook in de derde klas al scheikunde). Met name met de eindexamenleerlingen; 5HAVO en 6VWO dus. In mijn vorige blog vertelde ik al over het PO 5HAVO, daar ben ik nog niet veel verder mee. Ik vind het erg lastig om daarop door te gaan, omdat ik denk geen opdracht te kunnen maken/verzinnen die volledig naar de smaak van de leraar is. Ik wil me dus vooral richten op ideeën en tips voor eventuele verdieping. Ik ben wel al veel leuke (andere) dingen tegen gekomen die eventueel als nieuw PO zouden kunnen dienen. Al loop ik dan wat te hard van stapel denk ik. Heb jij misschien een goed idee hoe ik dit kan aanpakken?

Verder hoop ik me na de "herfstvakantie" wat meer met NLT te kunnen bemoeien. Ik denk dat dat me wat meer ligt, omdat dat -net als mijn studie- erg breed is/kan zijn.

Morgen naast de bètaPAL bijeenkomst ook 2 eventuele demonstratiepractica, dus wie weet morgen wéér een blog.

P.s. 22 oktober: naar aanleiding van onderstaande reacties toch even een p.s. Met PO bedoelde ik praktische opdracht en het PO wat ik hier noem is een ander PO dan in mijn vorige blog. Onduidelijk, sorry daarvoor! Mijn taken als PAL zijn niet erg duidelijk als je dat zo kunt zeggen. Ze lopen sterk uiteen. De begeleidende docent verzint een aantal taken die ik kan/mag uitvoeren. Onder andere dus het PO voor 5havo verbeteren, de alcoholtitratie, een miniprofielwerkstuk met biologie ontwikkelen.

4 opmerkingen:

  1. Ha Floortje, leuk om je blog te lezen. Je schrijfstijl is een beetje alsof je tegen me praat, dat voelt 'dichtbij' en maakt me betrokken.
    Ik begrijp dat er een probleem is met het verzinnevan een PO, maar wat het probleem is begrijp ik niet helemaal. Kun je daar wat meer over zeggen. wat zijn de wensen van de docent? Waarom denk je daar niet aan te kunnen voldoen? Etc.
    Verder ben ik benieuwd of je ideeen hebt hoe je er zelf voor zou kunnen zorgen dat je meer met NLT kan gaan doen op school, hoe je daar pro-actief in kan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog, leest goed weg.Ik ben niet helemaal thuis in de afkortingen op school, bedoel je met PO een praktijkopdracht? En wat bedoel je met "ik loop te hard van stapel"? Dat je teveel werk naar je toe trekt of dat je overloopt van ideeën of nog iets anders? Dat je overloopt van ideeën lijkt me toch niet slecht. Schrijf ze op, deel ze met de docent. En wat betreft NTL laat merken dat je dat leuk vind en probeer daar mee aan de slag te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog!
    Ik snap alleen niet zo goed wat nu precies je taken zijn als PAL. Ga je je bezighouden met scheikunde en NLT, of valt dat samen (ik ken het vak NLT niet zo goed). En bij scheikunde, is het dan de bedoeling dat je dus met meerdere onderdelen gaat bezighouden: PO inhoudelijk, proefjes doen etc..
    Bedoel je trouwens met het PO het miniprofielwerkstuk van je vorige stukje ? Dus dat het over hemoglobine moet gaan ? Of is dit weer iets anders en ben je vrij zelf een geschikt onderwerp te bedenken ?

    Ik denk dat het misschien handig is als je gewoon niet te veel tijd aan het hoofdonderwerp besteed, maar er een kiest, en na goedkeuring van je docent daar verder op in gaat. Als je teveel mogelijke onderwerpen bedenkt, wordt het alleen maar lastiger voor je zelf er een te kiezen die het best/leukst lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey!

    Ik krijg het idee dat je nog niet helemaal je draai hebt gevonden op je school, iets wat uit je schrijfstijl ook concluderen valt. (Of trek ik eerste de conclusie en koppelde ik die daarna aan je schrijfstijl?!)

    http://scheikunde.proefjes.nl/

    Wie weet kan je daar inspiratie opdoen, en dan bijvoorbeeld wat dieper in gaan op de scheikundige reacties er achter, ipv van alleen maar een demonstratie weg te geven. En luisteren naar de tips van mijn voorgangers hierboven!

    Ik hoop dat je vandaag al wat meer je draai heb gevonden, en bent op geschoten met je PO('s).

    Tot morgen!
    AJ

    BeantwoordenVerwijderen